Der skal skarp lud til skurvede hoveder, som man siger. Jeg har stadig brug for praktiske hjælpemidler og ”remindere” i det daglige for at få min meditationspraksis til at køre nogenlunde disciplineret og ikke mindst fokuseret. I det følgende kan du læse nogle af de råd jeg har samlet op rundt omkring i tidens løb og som har inspireret mig i min daglige meditationspraksis. Disse råd er naturligvis ikke nogle jeg har opfundet ud af det blå – jeg står på skuldrende af tidligere mestre og erfarne praktiserende og spejder nysgerrigt ud over sindets kaotiske landskab. Måske kan nogle af disse råd også være en inspiration for andre, så her kommer nogle af dem i spredt orden:

  1. Bare sæt dig i meditationsstillingen. Prøv at forpligte dig selv til mindst en gang om dagen at indtage din meditationsstilling, uden egentlig at have en plan for hvor lang tid du vil sidde – bare kom hen på puden. Det sværeste er ofte at få sig taget sammen til at få sat sig. Når du først sidder der, er den værste forhindring overvundet og tit vil det ende med at du sidder en hel periode. Hvor lang den så end er for dig i dit tilfælde. Du kan også på bestemte tidspunkter af dagen, sætte en alarm til at ringe som en reminder om lige at genetablere fokus og opmærksomhed. En effektiv uopmærksomhedsdræber. Ret dig op. Sid et øjeblik, hvor du vender opmærksomheden mod åndedrættet. 1-2 minutter, og så ellers derefter komme videre i teksten.

  2. Brug en timer i stedet for et almindeligt ur under meditationen. Det er unødigt distraherende hvis man I-Hate-My-Alarm-Clockhele tiden har i baghovedet, at man skal tjekke uret under meditationen. Med en timer er du dejligt fri til ikke at tænke på tiden, der er gået. Du kan give slip, og trygt lade timeren tage sig af tiden. Hvis du har en smart telefon findes der masser af ”meditations apps”. Ellers kan man jo bare bruge et godt gammeldags æggeur, selvom alarmen nok kan være lidt voldsom. Men så kan man jo passende praktisere opmærksomhed på chokket og angstens koldsved. En anden metode er at bruge røgelsespinde; tag tid på hvor lang tid det tager en pind at brænde ned og brug så den som ”timer.”
  3. Prioriter meditation. Eksempelvis kunne du lave den regel, at der skal mediteres før computeren tændes, cigaretten ryges, kaffen drikkes, osv. når du vågner. Personligt har jeg overordentligt svært ved at få sat mig, lige efter at jeg er vågnet op. Der er som regel for meget knald på tænkeorganet til, at jeg kan finde ro. Så derfor kan man opstille andre regler. Eksempelvis før aftensmaden, før sengetid, sindsros meditation før svigerfamilien kommer på besøg. En anden måde kunne være at sværge et højtideligt løfte (evt. foran dit alter), om at du i den kommende måned vil meditere mindst så og så mange minutter hver dag. Det tager, som Shomon skriver på sin blog, valget ud af situationen – det er bare noget der skal gøres. Det kan være svært at tage sig sammen. Der er jo så meget vigtigt der skal gøres i dagligdagen – der skal ses Paradise Hotel, læses ugeblade, tjekkes Facebook, Twittes, stenes i sofaen. Med et løfte om at gøre det i en given periode, træner du dig i at få sat dig, selv når du synes det er knapt så sjovt. At etablere og vedligeholde en stabil daglig praksis, er en af den amerikanske zen munk og punk rocker Brad Warners største kæpheste. At tage på retreat og give den gas med mange timers meditation hver dag, er en fremragende vitaminindsprøjtning til praksis, men i dat lange løb er det den daglige disciplinerede meditation der virkelig batter. Dag efter dag, måned efter måned, år efter år. Personligt kan jeg langt fra selv leve op til dette ideal. Kommer der en fest ind over smutter der hurtigt et par dage, og på ferier har jeg overordentligt svært ved at få taget mig sammen til at meditere. Men der skal naturligvis også være plads til smuttere, ellers bliver det for stift. Skyldfølelse og anger har i denne forbindelse ingen som helst plads i praksis. Overlad det til andre religioners tilhængere at være flagellanter. Så find din egen gyldne middelvej, der passer til dine ambitioner og dit temperament. Easy does it (men ikke for easy, for så får du med kyosakuen)
  4. Vær tålmodig. Når du planter et frø i haven, graver du det ikke op hver dag for at se, om det er begyndt at spire. Du vander det blot og luger ukrudtet omkring det. Du har tillid til at frøet med tiden nok skal spire og vokse. På samme måde med din praksis. Træerne vokser ikke ind i himlen, så vær tålmodig med dig selv, og hav i stedet tillid til at indsigt, medfølelse og visdom med tiden vil kultiveres og vokse i dit sind.
  5. Udvid din praksis. Ideelt set bør praksis naturligvis ikke kun være forbehold den tid du tilbringer på puden. Udvid den til at være en del af din daglige omgang med andre mennesker, de daglige tilsyneladende trivielle gøremål; forsøg, på trods af at det nærmest er umuligt, at lade hele dit liv være en del af praksis. Det er ikke særligt hensigtsmæssigt kun at betragte tiden på puden som praksis, hvilket nemt vil indebære at praksis blot vil fungere som et ego-boost og et temmelig uhensigtsmæssigt dualistisk syn på den det hele. Udvid din omgang med dagligdagen til at kultivere de fire positive holdninger (De fire uendelige dyder, brahmavihara), den ottefoldige vej eller de 6 paramitaer alt efter om du er nede med Theravada eller Mahayana. Er din praksis kun reserveret din tid på puden, er du sådan set lige vidt; ”at integrere meditationen i handling er hele dens grundlag og formål” som Sogyal Rinpoche har skrevet et sted. ”Mester, hvordan omsætter man oplysning til handling? Hvordan praktiserer man i hverdagslivet?”Ved at spise og sove,” svarede mesteren.”Jamen Mester, alle sover og spiser.””Ja, men det er ikke alle, der spiser når de spiser, og det er ikke alle, der sover når de sover.” Vær opmærksom – husk at alle handlinger har konsekvenser.
  6. Afslut meditationen forsigtigt og omhyggeligt. Når tiden er gået, kom da langsomt og forsigtigt ud af meditationen. Forsøg at bevare den meditative tilstand du har opnået, og tag den med dig væk fra puden, i stedet for at skynde sig med at komme videre, med hvad du nu lige pludseligt synes er enormt vigtigt at få gjort. Personligt har jeg en tendens til, når meditationsalarmen har lydt, at springe op og tjekke mail eller FB. For man må jo være gået glip af alt muligt vildtpk_rcrumbcover vigtig i den ½ time, man har siddet og forsømt sine netværk, og i det hele taget har været en rigtig skidt samfundsborger ved ikke at producere eller forbruge noget eller skabe vækst og innovation og fanden og hans pumpestok. Jeg forsøger at vente 5-10 minutter efter meditationen med at fortsætte mine daglige gøremål. Sid f.eks. og ked dig lidt med at stene ud af vinduet – det er noget nær det mest revolutionære du kan gøre i disse tider, hvor konstant aktivitet, lønarbejde og bevidstløst forbrug synes at være det eneste saliggørende. Praktiser civil ulydighed på den afslappede måde og leg Dovne Robert for en stund.
  7. Giv tid til fordybelse. Det er fint at eksperimentere lidt med de forskellige meditations former. Hvordan skulle man ellers finde frem til det der passer én bedst? Dog skal man passe på ikke at have en for ufokuseret og adspredt tilgang til mangfoldigheden af meditationsformer. Bagsiden af medaljen kan være den, at man ”shopper” forvirret rundt og til sidst farer vild i ”udbuddet”. Vi tager vores vaner fra internettets og massekommunikationsmidlernes oneliner-kultur og overfladiske informationsudbud med os hen på puden. Giv dig i stedet tid til at fordybe dig i en bestemt praksisform, og lad dig ikke styre af dit sinds trang, til straks at kaste sig over en ny ting, så snart kedsomheden næsten uvægerligt gør sit indtog. En god tommelfingerregel kunne være at praktisere den givne metode i en måned, så man når at blive fortrolig med den.
  8. Gå til puden med et åbent sind og uden forventninger. En af de vigtigste ting at være opmærksom på er, at man ideelt set bør gå til meditationen uden bevidste og klare forventninger og mål om at opnå noget bestemt. Ultimativt set er der intet at opnå – det hele er der jo på en eller anden syret måde i forvejen. Ajahn Sumedho skriver: “You don’t have to achieve anything or get any great insights, attain high stages, purify yourself, get rid of your evil thoughts, or whatever. Evil thoughts are allowable. We’re not judging, so we’re not trying to judge thoughts in terms of their quality, but just noting they are like this.” Brad Warner påpeger at vi naturligvis i praksis har visse forventninger – ellers satte vi os vel ikke. Vi forventer måske at slippe for stress, få fred i sindet, opnå indsigt: ”Everybody has gaining ideas. Everybody. Including the Buddha himself. It’s not that you need to make these ideas go away. You just need to stop worrying about them. Whatever you might gain from your practice won’t be anything like what you imagine it will be.  So just leave those ideas as they are.

Det blev til 8 råd. Håber du kan bruge det til noget. Har du selv nogle råd du vil dele ud af, så er du mere end velkommen til at skrive en kommentar.

af Junshin

 

Denne artikel er en del af eSanghas bibliotek. Registrer dig gratis og uforpligtende på eSangha for at få adgang til alle artiklerne, og deltage i debatten.